Resan som gav oss en ny syn på Europa

Vi är en klass som går andra året på Stockholm Hotell och Restaurang Skola

med internationell inriktning. I år fick vi vara med om någonting

fantastiskt roligt och lärorikt. Vi, lärare och elever, samarbetar med en

liknande gymnasieskola i Vittorio Veneto, Italien och tillsammans har vi ett

Comeniusprojekt. Projektet handlar om att lära om olika kulturer och

mattraditioner, lära sig språk som engelska och italienska, och om att skapa

kontakter och få se delar av världen utanför vår egna lilla bubbla. Under

hela projektet har jag och min vän Erika bloggat om vad vi har gjort och vad

som händer, och denna artikel är en sammanfattning av våra blogginlägg.

 

 

Jag citerar rektorn på vår italienska partnerskola, IPSSAR Beltrame, som i

sitt inledningstal sa när vi välkomnades till deras skola; ”We are not

Italians, and we are not Swedes. But we are all European Citizen”. Det är

ungefär precis som projeketet Comenuis IPSSAR Beltrame and Stockholm Hotel

and Restaurant School går ut på.

 

Det handlar om att vi ska få bättre insikt och uppfattning om Europa som

kontinent och union. Att vi ska kunna förstå och se andras kulturer och

samtidigt lära sig av andra. Projektet pågår mellan 2010-2012 och de

medverkande är tjugfyra elever och fyra lärare från Stockholm Hotell och

Restaurang Skola och IPSSAR Beltrame som ligger i Vittorio Veneto, Italien.

 

Under året har vi gjort en hel del. Vi började med att alla i klassen

delades in i grupper för att sedan göra en PowerPoint-presentation med

projektrelaterade ämnen, till exempel Stockholm, Venetos matkultur, Sveriges

Skolsystem. Det var mycket intressant, eftersom vi faktiskt inte hade någon

aning om vad Veneto var för stad. Under den här delen av projektet fick vi

lära oss lite om regionen och Italien.

 

Väl nere i Italien fick även två av dessa grupper redovisa inför hela deras

årskurs 4, vår årskurs tre på gymnasiet, för över 100 personer. Jag och

Erika tillhörde de lyckliga som fick redovisa inför en storpublik. Vilket

var väldigt lärorikt, en erfarenhet som har etsat sig fast i vårt minne. För

att förebereda oss inför resan fick vi även läsa italienska i tjugo timmar,

men självklart var det i Italien som vi lärde oss som mest.

 

Den 22 februari åkte 20 elever och två lärare från Stockholm till Veneto för

att sedan stanna där i tio dagar. Där bodde alla elever hos var sin

italiensk familj och på dagarna var vi ute på utflykter och rundturer runt

omkring i Veneto. Allt för att ta in så mycket som möjligt av deras kultur.

Bland annat så var vi på besök på ostfabriken Latteria Sociale, där vi fick

vara med om att göra riccottaost. En annan dag tog vi oss till vinfabriken

Carpenè Mavolti där vi fick provsmaka och se hur det gick till att göra

deras berömda Proseccovin. Vi gick även en rundtur på Slottshotellet Castel

Brando och en annan dag i deras gamla stad Seravalle. Dessutom fick vi ta

tåget till Venedig och promenera på dess vackra gator och prova maskar till

tusen.

 

 

Efter dessa tio dagar och efter mycket tårar och farväl kom vi hem. Nu var

vi fyllda med nya insikter, nya perspektiv och framför allt goda minnen och

kunskaper. Det kändes som om allting var slut, men tvärtom är det bara

början.

 

Nu är det bara att ladda om batterierna och städa sina rum, eftersom om

drygt ett år kommer dessa italienare hit till oss. Då blir det vår tur att

visa Stockholms goda sidor och Sveriges kultur. Det ska verkligen bli en

häftig upplevelse som vi ser fram emot med öppna armar och sinne. Med tanke

på hur otroligt gästvänliga italienarna var så kommer det bli svårt för oss

skygga svenskar att komma upp i deras nivå, men det är något som jag

verkligen ser fram emot att få kämpa för.

 

Även om det känns som om det är evigheter kvar tills de kommer hit och som

att allt står stilla så är det inte så. Bara nu, ungefär två månader senare

så har vi hunnit göra en hel del. Bland annat så har vi i klassen fått göra

våra egna menyer i köket med svenskt eller italienskt, med inriktning

Veneto, som tema. Vi håller nu på, en vecka i taget, med att laga dessa

menyer och servera dem på vår restaurang. Dessutom skriver vi just nu dessa

artiklar om EU och projektet.

 

Det finns många som har sett till att detta projekt har kunnat genomföras.

Och för dem är jag evigt tacksam! Bland annat tackar jag EU för att vi

överhuvudtaget kunde söka pengar, få dessa pengar, kunna flyga riskfritt

till ett annat land och kunna samarbeta på detta sätt. Jag tackar Omar

Lapecia och de andra lärarna på IPSSAR Beltrame, alla familjer som tog hand

om oss och även mina egna lärare Amie Kronblad och Gary Butt.

 

Jag har verkligen fått en ny syn på Europa. Tack vare denna resa och mina

lärare så har jag förstått hur viktigt det är med vår gemenskap. Vi är alla

samma människor, dock bara med olika traditioner och uppväxter. Jag kommer

aldrig att glömma denna resa och nu vill jag bara ut, ut igen på nästa resa!

 

Hur bor de i Frankrike och varför lagar spanjorer så god mat? Jag tackar så

otroligt mycket för denna möjlighet till att utvecklas och för alla dessa

erfarenheter. Jag önskar också att alla kunde få vara med om det som jag har

vart med om, det borde vara en europeisk skyldighet. Skämt åsido, glöm inte

att följa fortsättningen av vår resa på www.sthlmviaveneto.blogg.se !

 

 

Se även denna artikel på http://www.europaportalen.se/2011/04/resan-gav-oss-en-ny-syn-pa-europa

Skrivet av: Sofia Sjöblom

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0